DAR MŁODZIEŻY

Dar Młodzieży został przyjęty do morskiej służby by zastąpić Dar Pomorza który musiał już odejść na "emeryturę". Statek został zbudowany w 1982 roku w Polsce, przez Stocznię Gdańską. Koszty budowy zostały pokryte częściowo ze składek społeczeństwa. Konstruktorem fregaty jest inż. Zygmunt Choreń. Żaglowiec jest jeszcze młodym statkiem, ale pomimo tego ma już na swoim koncie wiele rejsów, i morskich przygód np. udział w zlocie żaglowców w Japonii w 1983 roku, okrążenie świata w latach 1986/87 drogą wokół Hornu oraz Operacja Columbus w 1992 roku zorganizowana z okazji 500-lecia odkrycia Ameryki. W regatach Cutty Sark Dar wziął udział w 1982 roku, biorąc udział w wyścigu z Falmouth do Lizbony a następnie z Vigo do Southampton, w którym zwyciężył w klasie wielkich żaglowców rejowych. Od tego czasu Dar Młodzieży jest stałym uczestnikiem regat. Obok Daru Pomorza jest to druga perła naszej floty, jeden z najpiękniejszych żaglowców na świecie. Cały czas przemierza bezkresne wody oceanów z młodymi adeptami morskiego fachu na swym pokładzie.

W drodze powrotnej z Osaki ze zlotu żaglowców w roku 1983 Dar Młodzieży przeciął równik. Miało to miejsce w nocy z 15 na 16 grudnia 1983 roku, o godzinie 2:23 czasu lokalnego. Fakt ten zaowocował tradycyjnymi odwiedzinami statku przez samego Neptuna, króla wszech mórz i oceanów. Na pokładzie Daru śpiewano wtedy tak :

Więc Neptunie - królu nasz
racz rozchmurzyć swoją twarz,
skoro dziś ta nawa biała
w progi nasze zawitała,
Korab ich jest sławny w świecie,
płynie poprzedników szlakiem,
już trzeci w wielkiej sztafecie...
Toż to już pół wieku z hakiem,
gdy to był na equatorze
"Lwów" - kolebka ich najpierwsza.
Potem gościlim na dworze,
fregatę - tę co najbielsza...
Dziś wy tutaj - "Dar Młodzieży"!
Neptunusie ! - włos się jeży !
Ilu w kraju, gdzie Piast orze,
pcha się dzisiaj tu, na morze! ...

Podstawowe dane techniczne Daru Młodzieży :

Typ statku - fregata trzymasztowa - statek szkolny

Bandera - Polska

Znak wywoławczy - SQLZ

Port macierzysty - Gdynia

Miejsce, rok i symbol budowy - Stocznia Gdańska, 1982 , B95/1

Długość całkowita z bukszprytem - 108,815 m

Zanurzenie - 6,6 m

Wysokość do pokładu głównego - 7,815 m

Wysokość do pokładu górnego - 10,05 m

Powierzchnia ożaglowania podstawowego - 3015 m kw.

Wysokości masztów - 49,5m; 49,5m; 46,5m

Wyporność - 2946 t

Załoga stala - 40 + 4, Praktykanci - 120 + 30

Prędkość pod silnikiem: prędkość ekonomiczna: 9 węzłów prędkość maksymalna: 12 węzłów

Silnik główny Cegielski - Sulzer typ 8 AL 20/24, 2 * 750 PS (552 kW)

Prowiant - dla 165 osób na 15 tygodni

Paliwo do silnika głównego - na 45 dni

Woda pitna - na 15 dni



Dane techniczne pochodzą z materiałów Akademii Morskiej w Gdyni



Powrót do strony poprzedniej


Powrót do strony głownej

Menu

O Półwyspie Helskim
Morze Bałtyckie
Perły naszej floty
Herby miast nadmorskich
Legendy
Alfabet Morse'a
O Trójmieście
O Kołobrzegu
Łeba i okolice
Latarnie morskie
Dla żeglarzy
Mierzeja Wiślana
Wybrzeże zachodnie
Ciekawostki
Człowiek Morza
Opowiadania
Kącik multimedialny
Pogoda
Banner