Fregata szkolna Dar Pomorza (Biała Fregata) – trzymasztowy żaglowiec szkolny

·

Fregata szkolna Dar Pomorza została zbudowana pierwotnie w Niemczech, w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. jednostka otrzymała nazwę „Prinzess Eitel Friedrich„.

Żaglowiec „Prinzess Eitel Friedrich” (1910-1920)

Służbę rozpoczął 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii. Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu St. Nazaire.

W roku 1926 pod nową nazwę „Colbert” miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny „Richelieu”. Zamiary te jednak nie zostały zrealizowane. W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek, niszczejący z wolna, zakupił z datków społecznych Pomorski Wojewódzki Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Do Polski trafił, ponieważ Polacy szukali zastępcy dla wysłużonego już Lwowa. Statek przemianowano na POMORZE i przeholowano pod dowództwem Konstantego Maciejewicza do Nakskov w Danii. Tam przeszedł generalny remont i potem nadano mu nazwę DAR POMORZA (13 lipca 1930 roku). Na nadanie tej nazwy ogromny wpływ miał fakt finansowania zakupu ze społecznych składek.

Żaglowiec Dar Pomorza przypłynął do Polski 30 lipca 1930 roku i tego dnia został uroczyście przekazany w użytkowanie Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni, symbolizując odrodzenie polskiej tradycji morskiej po odzyskaniu niepodległości. Zakupiony za pieniądze społeczeństwa Pomorza, statek szybko stał się dumą polskiej floty szkolnej, zastępując wysłużony Lwów.

W latach trzydziestych Dar Pomorza zasłynął dwoma monumentalnymi rejsami dookoła świata: pierwszym w latach 1934-1935, podczas którego żaglowiec przemierzył Ocean Atlantycki, Pacyfik i Indyjski, odwiedzając liczne porty i zdobywając doświadczenie w różnych strefach klimatycznych.

Najbardziej legendarny był jednak rejs w 1937 roku, kiedy to Dar Pomorza pokonał trudną trasę wokół Przylądka Horn — jednego z najbardziej niebezpiecznych obszarów nawigacyjnych na świecie, znanego z gwałtownych sztormów i silnych prądów. Była to pierwsza taka wyprawa pod polską banderą, a pokonanie „przeklętego przylądka” przyniosło statkowi i jego załodze międzynarodowe uznanie. Podczas tych rejsów żaglowiec nie tylko pełnił funkcję szkoleniową, ale również promował Polskę na arenie międzynarodowej, stając się ambasadorem kraju i symbolem jego ambicji morskich. Dzięki licznym podróżom i udziałowi w prestiżowych regatach, takich jak Cutty Sark Tall Ships’ Races, Dar Pomorza zdobył miano „Białej Fregaty” i stał się ikoną polskiej historii morskiej.

Po II wojnie światowej, w latach 1945-1980, żaglowiec Dar Pomorza kontynuował swoją misję jako statek szkoleniowy Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, odbywając wiele pamiętnych rejsów, które umocniły jego pozycję w historii żeglarstwa. Jednym z najbardziej znanych był rejs dookoła świata w latach 1965-1966, który odbył się w ramach obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego. Podczas tej wyprawy żaglowiec odwiedził wiele portów na trzech kontynentach, pokonując ponad 35 tysięcy mil morskich, co było spektakularnym osiągnięciem, ukazującym zdolności nawigacyjne polskich marynarzy i promującym polską kulturę morską na świecie.

Kolejny znaczący rejs miał miejsce w 1972 roku, gdy Dar Pomorza zwyciężył w prestiżowych regatach Operacja Żagiel (Operation Sail) na trasie z Solent do Skagen, pokonując inne żaglowce szkolne z całego świata. To zwycięstwo umocniło jego reputację jako jednego z najszybszych żaglowców tamtych czasów i przyniosło międzynarodowe uznanie. W 1976 roku, w ramach kolejnych regat Cutty Sark Tall Ships’ Races, żaglowiec po raz kolejny zdobył pierwsze miejsce na trasie z Plymouth do Teneryfy, co było triumfem zarówno dla załogi, jak i dla całej polskiej marynarki handlowej.

Dar Pomorza in Kiel 03.09.1972r.

Swój ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt ż. w. Tadeusza Olechnowicza – do fińskiego portu Kotka a jego miejsce zajął nowy żaglowiec szkolny, Dar Młodzieży. Przez ten czas „Biała Fregata” przemierzyła blisko pół miliona mil morskich, wychowując pokolenia polskich marynarzy i stając się symbolem polskiego dziedzictwa morskiego, którego historia jest obecnie pielęgnowana jako statek-muzeum w Gdyni.

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej, odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22.11.1931), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie „groźnego Przylądka Horn” (1.03.1937). Po II wojnie powrócił do Gdyni 24.10.1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. W 1972 r. wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył „Cutty Sark Trophy”. Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Obecnie tą perłę naszej floty można oglądać przy nabrzeżu Kościuszki w Gdyni. Dar stoi tam zacumowany jako muzeum i za niewielką opłatą można zwiedzić cały statek.

Żaglowiec „Dar Pomorza” / Fot. PAP/J. Ochoński

W polskiej historii, statkiem dowodziło sześciu komendantów. Sylwetki dowódców „Daru Pomorza”: Konstantego Maciejewicza (1929 – 1938), Konstantego Kowalskiego (1938 – 1939), Alojzego Kwiatkowskiego (1939 – 1945), Stefana Gorazdowskiego (1946 – 1953), Kazimierza Jurkiewicza (1953 – 1977) oraz Tadeusza Olechnowicza, ówczesnego dowódcy statku.

Cały film: https://cyfrowa.tvp.pl/video/morza-i-rzeki,komendanci-daru-pomorza,58348793

 

Podstawowe dane techniczne Daru Pomorza:

Rok budowy: 1909

Typ: Fregata

Długość max: 93 m

Długość kadłuba: 80,3 m

Wysokość max: 41,4 m

Szerokość: 12,6 m

Zanurzenie: 5,7 m

Powierzchnia żagli: 2 100 m2

Tonaż: 1561 BRT, wyporność: 2500

Załoga: 189 osób

Armator: Muzeum Morskie w Gdańsku

Materiał konstrukcyjny: stal

Budowniczy: Stocznia Blohmund Voss, Hamburg, Niemcy

Silnik 430 KM, MAN, Diesel