
Gdynia ponownie stała się na kilka dni światową stolicą żeglarstwa. W porcie zacumowało około 100 jednostek w tym największe i najpiękniejsze żaglowce na naszym globie(Sedov, Dar Młodzieży, Mir, Nadezhda, Cuauhtemoc, Alexander von Humboldt, Stad Amsterdam, Prince William, Lord Nelson i inne). Oto wykaz goszczących jednostek.
| Nazwa żaglowca | Kraj pochodzenia | Klasa żaglowca | Długość jednostki | Ilość załogi | Rok budowy |
| SEDOV | Russia | A | 121,6 | 250 | 1921 |
| MIR | Russia | A | 110 | 247 | 1987 |
| DAR MŁODZIEŻY | Poland | A | 109,11 | 173 | 1982 |
| NADEZHDA | Russia | A | 108,6 | 165 | 1991 |
| CUAUHTEMOC | Mexico | A | 90,5 | 260 | 1982 |
| STAD AMSTERDAM | Netherlands | A | 76,2 | 92 | 2000 |
| GROSSHERZOGIN ELISABETH | Germany | A | 63,7 | 0 | 0 |
| ALEXANDER VON HUMBOLDT | Germany | A | 63 | 60 | 1906 |
| PRINCE WILLIAM | UK | A | 59,34 | 67 | 2001 |
| ESTELLE | Finland | B | 53,3 | 25 | 1922 |
| LORD NELSON | UK | A | 51,8 | 52 | 1986 |
| ISKRA ORP | Poland | A | 48,36 | 66 | 1982 |
| POGORIA | Poland | A | 47 | 55 | 1980 |
| WINDROSE | Cayman Islands | B | 46,02 | 25 | 2002 |
| HELENA | Finland | B | 37,05 | 28 | 1991 |
| SEUTE DEERN II | Germany | B | 36,2 | 0 | 1936 |
| JOHANN SMlIDT | Germany | B | 35,57 | 0 | 1974 |
| JOANNA SATURNA | Finland | B | 32,8 | 15 | 1903 |
| CONSTANTIA | Sweden | CI | 31,45 | 21 | 1908 |
| DEODAR | Sweden | C | 30,8 | 12 | 1911 |
| KAPITAN GŁOWACKI | Poland | AII | 30,18 | 0 | 0 |
| ELLEN | Sweden | CI | 30,17 | 26 | 1898 |
| ASGARD II | Ireland | AII | 30,02 | 22 | 1981 |
| ZUVERSICHT | Germany | C | 30 | 18 | 1905 |
| WYWERN VON BREMEN | Germany | CI | 29,72 | 10 | 1992 |
| EXCELSIOR | UK | B | 29,42 | 17 | 1921 |
| VICTOR JARA | Germany | C | 28,8 | 8 | 1917 |
| ZENOBE GRAMME | Belgium | CII | 28,35 | 0 | 1961 |
| ORSA MAGGIORE | Italy | C | 28,3 | 24 | 0 |
| ANTWERP FLYER | Belgium | CII | 27,3 | 20 | 0 |
| ALBANUS | Aland Islands | CI | 27 | 27 | 1988 |
| SKIBLADNER II | Denmark | CI | 25,92 | 19 | 1897 |
| SAGITTA | Denmark | CII | 25,6 | 9 | 1984 |
| JENS KROGH | Denmark | CI | 24,08 | 17 | 1899 |
| JULIANNA | USA | CIII | 23,73 | 10 | 1984 |
| ANNE MARGARETHA | Netherlands | CII | 23,3 | 17 | 2000 |
| ANYA | Finland | CIII | 23,1 | 12 | 1998 |
| JOLIE BRISE | UK | CI | 22,35 | 16 | 1913 |
| TANTE FINE | France | CI | 22,04 | 0 | 1961 |
| HARTLEPOOL RENAISSANCE | UK | CII | 21,95 | 16 | 1976 |
| JAMES COOK | UK | CII | 20,95 | 15 | 1986 |
| VEGEWIND | Germany | CI | 20,75 | 18 | 1992 |
| RONA II | UK | CIII | 20,57 | 23 | 1991 |
| NORDEN | Germany | 0 | 20 | 0 | 1870 |
| ESPRIT | German | CII | 19,92 | 16 | 1995 |
| THYRA | Denmark | CIII | 19,51 | 13 | 1961 |
| SVANEN | Denmark | CIII | 19,51 | 13 | 1961 |
| MORNING STAR OF REVELATION | UK | CI | 18,9 | 8 | 1978 |
| ANDROMEDA | Denmark | CII | 18,16 | 12 | 1986 |
| HENRIKA | Finland | CII | 17,43 | 50 | 1990 |
| OCEA VENTURE | UK | CIII | 17,07 | 11 | 1979 |
| SPANIEL | Latvia | CII | 17,06 | 11 | 1979 |
| DARK HORSE | UK | CII | 17,05 | 13 | 1979 |
| KAPER | Germany | CII | 16,98 | 8 | 1964 |
| SPARTA | Latvia | CII | 16,61 | 12 | 1977 |
| NAVIGATOR | Finland | CII | 16,2 | 21 | 1947 |
| FLORA | Russia | CIII | 15,54 | 7 | 1979 |
| WARS | Poland | CII | 15,54 | 15 | 1980 |
| HETMAN | Poland | CIII | 15,48 | 10 | 1936 |
| JOTUNHEIM | Finland | CIII | 15,24 | 9 | 1976 |
| AKELA | Russia | CII | 15,24 | 0 | 0 |
| MERISISSI III | Finland | CIII | 15,12 | 0 | 1982 |
| LUA DOS | Spain | CIII | 14,97 | 0 | 0 |
| MERKURY | Poland | CIII | 14,94 | 10 | 1984 |
| ORION (Poland) | Poland | CIII | 14,94 | 10 | 1936 |
| OCEAN SCOUT | UK | CII | 14,94 | 11 | 1993 |
| OFFSHORE SCOUT | UK | CII | 14,93 | 0 | 0 |
| RHEA | Finland | CIII | 14,71 | 15 | 1981 |
| FEELINGS | Finland | CIII | 14,27 | 6 | 1977 |
| JAGIELLONIA | Poland | CII | 14,22 | 10 | 1976 |
| FREEDOM | Sweden | CII | 13,82 | 0 | 0 |
| DAR PUCKA | Poland | CIII | 13,72 | 9 | 1988 |
| GWAREK | Poland | CII | 13,68 | 16 | 1972 |
| FARUREJ | Poland | CIII | 13,64 | 0 | 0 |
| VENTA | Latvia | CIII | 13,63 | 12 | 1985 |
| ANITA | Latvia | CIII | 13,6 | 6 | 1991 |
| BLACK DIAMOND OF DURHAM | UK | CII | 13,45 | 0 | 0 |
| BERG | Poland | CII | 13,44 | 13 | 2003 |
| NAUTICUS | Poland | CIII | 13,41 | 10 | 1979 |
| KNEZ | Poland | CIII | 13,28 | 10 | 1981 |
| DISCOVERY | UK | CII | 13,26 | 12 | 2001 |
| MERISUSI | Finland | CIII | 13,05 | 11 | 1971 |
| SNIADECKI | Poland | CIII | 13 | 15 | 1990 |
| VILLA MARE | Finland | CIII | 12,8 | 8 | 1992 |
| TOKKA-LOTTA | Finland | CIII | 12,73 | 12 | 1989 |
| WHERE NEXT | Gibraltar | CIII | 12,5 | 6 | 2002 |
| HALLAM | UK | CII | 12,19 | 0 | 0 |
| SARMATA II | Poland | CIII | 11,56 | 7 | 1992 |
| ANDROMEDA | Poland | CIII | 10,62 | 7 | 1977 |
| SEKSTANT | Poland | CIII | 0 | 8 | 1992 |
| RZESZOWIAK | Poland | CIII | 0 | 12 | 2000 |
| KATARINA | Sweden | CII | 0 | 12 | 1981 |
Zasady podziału żaglowców na klasy:
KLASA A – to jednostki o ożaglowaniu rejowym i długości ponad 36,6 m, a także żaglowce o ożaglowaniu skośnym i długości ponad 48,8m.
KLASA A II – to żaglowce o ożaglowaniu rejowym i długości całkowitej ponad 36,6 m.
KLASA B – to są statki o ożaglowaniu skośnym i długości całkowitej od 30,5 m. do 48,8 m.
KLASA C – są to jednostki o ożaglowaniu skośnym i długości niżej 30,5 m., jednak o długości w linii wodnej nie krótszej niż 9,14 m. Jednostki tej klasy podzielono na 3 grupy : C I, C II, C III
KLASA C I – to jachty o ożaglowaniu gaflowym, nie używające spinakerów oraz jednostki o innych typach ożaglowania nie mieszczące się w klsach A, A II i B, zbudowane przed 1939 rokiem.
KLASA C II – to jednostki o ożaglowaniu bermudzkim nie używające w regatach spinakerów.
KLASA C III – to jachty stawiające w regatach spinakery.
Rodzaje osprzętu i ożaglowania:
KET – jeden maszt, jeden żagiel.
SLUP BERMUDZKI – jeden maszt, jeden żagiel przedni (fok) i grot bermudzki.
KUTER GAFLOWY – jeden maszt, dwa lub trzy żagle przednie (sztaksle) i grot gaflowy. Nad grotem jacht może mieć dodatkowy żagiel – topsel.
KECZ GAFLOWY – dwa maszty, z których pierwszy (grotmaszt) jest wyższy. Tylny (bezanmaszt) stoi przed nawisem rufowym. Ożaglowanie gaflowe. Na dziobie sa żagle trójkątne (sztaksle).
JOL – dwa maszty, z których przedni (grotmaszt) jest wyższy. Tylny maszt (bezanmaszt) stoi za nawisem rufowym. Ożaglowanie najczęściej ma charakter bermudzki. Na dziobie są żagle trójkątne (sztaksle).
KECZ BERMUDZKI – są na nim dwa maszty, z których przedni (fokmaszt) jest wyższy. Tylny maszt (bezanmaszt)stoi przed nawisem ryfowym. Ożaglowanie bermudzkie, a na dziobie są żagle trójkątne (sztaksle).
KUTER BERMUDZKI – ma on jeden maszt, dwa lub trzy żagle przednie (sztaksle) i grot bermudzki.
DWUMASZTOWY SZKUNER SZTAKSLOWY – ma on dwa maszty z których tylny (grotmaszt) jest wyższy lub równy pierwszemu(fokmaszt). Pomiędzy masztami i na dziobie sa żagle trójkątne(sztaksle).
SZKUNER REJOWY(UREJONY) – posiada dwa (lub więcej) maszty z żaglami gaflowymi. Na pierwszym jest jeden lub więcej dodatkowych żagli rejowych. Na dziobie są żagle trójkątne (sztaksle).
SLUP GAFLOWY – ma on jeden maszt, jeden żagiel przedni(fok) i grot gaflowy. Nad grotem jacht może mieć dodatkowy żagiel – topsel.
SZKUNER GAFLOWY – posiada dwa maszty , z których tylny(grotmaszt) jest wyższy lub równy pierwszemu(fokmasztowi). Ożaglowanie jest gaflowe.Na dziobie są żagle trójkątne – sztksle.
BRYGANTYNA – ma ona dwa maszty, ożaglowanie rejowe na pierwszym(fokmaszcie), z reguły gaflowe na drugim (grotmaszcie). Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.
TRZYMASZTOWY SZKUNER SZTAKSLOWY – ma on trzy maszty (fokmaszt, grotmaszt i bezanmaszt). Pomiędzy masztami i na dziobie są żagle trójkątne.
BRYG – ma on dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym. Z reguły na tylnym maszcie jest dodatkowo żagiel gaflowy. Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.
BARKENTYNA – ma trzy maszty, żagl rejowe na pierwszym z nich.Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.
FREGATA – ma trzy lub więcej masztów, ożaglowanie rejowe na wszystkich masztach, ortaz żagiel gaflowy na ostatnim z nich. Między masztami i na dziobie sa żagle trójkątne – sztaksle.
BARK – ma trzy lub więcej masztów. Żagle rejowe są na każdym maszcie oprócz ostatniego. Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.
