ALEXANDER VON HUMBOLDT
Zaprojektowany był i zbudowany jako latarniowiec i jako taki przez blisko 80 lat pełnił swą służbę. Najpierw działo się to na Bałtyku u wejścia do Kanału Kilońskiego, a od 1967 roku, na Morzu Północnym jako rezerwowy latarniowiec w Zatoce Niemieckiej. Statek świetnie wytrzymał próbę czasu. W roku 1986 został wycofany z eksploatacji i od razu zwrócił na siebie uwagę STAG (Sail Training Association Germany), organizacji, która zajmuje się morskim wychowaniem młodzieży. W latach 1986 – 1988, na podstawie planów opracowanych przez słynnego polskiego konstruktora inż. Zygmunta Chorenia, przebudowano go na trzymasztowy bark i nadano imię znanego niemieckiego naukowca Alexandra von Humboldta.
Żaglowiec ten jest zawsze świetnie rozpoznawany z daleka dzięki swym zielonym żaglom i kadłubie tez wymalowanym na zielony kolor. Zieleń to kolor niemieckiego miasta Brema, dlatego pewnie znalazł się też na tej wspaniałej jednostce. W roku 1992 żaglowiec po raz pierwszy przepłynął Atlantyk, a w 1998 popłynął do Ameryki Południowej, dla uczczenia swojego patrona. Jednostka ta jest bardzo często spotykana na wszelkich zlotach i regatach.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 1906
Typ – bark
Budowniczy – AG Wesser, Brema
Port macierzysty – Bremenhaven
Armator – Deutsche Stifung Sail Training
Długość całkowita – 63,0 m.
Szerokość – 8,0 m.
Zanurzenie – 4,9 m.
Powierzchnia ożaglowania – 1030 m2.
Załoga – 60 osób.
SEDOV
Ten majestatyczny czteromasztowy bark jest jednym z największych żaglowców na świecie. Został zbudowany w 1921 roku w Kilonii. Przez wiele lat służył przewożąc do Europy saletrę z Chile i wełnę z Australii. Jeszcze przed rozpoczęciem II wojny światowej, zaczęto szkolić na nim młodzież. Po wojnie w ramach przyznawanych odszkodowań, jednostka przypadła na krótko w udziale Anglii, a potem Związkowi Radzieckiemu. Przeszedł on wtedy remont, po którym nadano mu imię „Sedov”, dla uczczenia słynnego rosyjskiego hydrografa Grigoria Sedova, który zajmował się badaniami obszarów polarnych. Do połowy lat 60-tych, żaglowiec prowadził badania hydrograficzne, a potem ze względu na nękające kraj kłopoty finansowe, eksploatowany był okresowo. Na szczęście nie został pogrzebany, lecz zachowany w całkiem niezłej kondycji. Obecnie jest jednym z niewielu czteromasztowych żaglowców. Od początku lat 80-tych „Sedov” regularnie zaczął brać udział w międzynarodowych zlotach i regatach, a wraz z nadejściem rozluźnienia politycznego i pierestrojki na jego pokładzie zaczęła się pojawiać młodzież zachodnia. „Sedov” kształci charaktery więc bardzo wielu młodym ludziom. Niestety cały czas żaglowiec potrzebuje pieniędzy, czego wyrazem było pobieranie na zlocie opłat za wejście na pokład. Cenę ustalono na 10zł, co odstraszyło wielu, ale cóż… skoro gigant potrzebuje pieniędzy to trzeba mu je dać ? Żaglowiec zabiera także w morze chętnych do przeżycia morskiej przygody. O ile dobrze pamiętam za około 800 Euro można zabrać się na rejs, w czasie którego pożywienie jest serwowane 4 razy dziennie. Oczywiście można tez pomagać załodze w codziennej pracy. Czy jest coś piękniejszego niż taki rejs legendą mórz i oceanów? Największym szkolnym żaglowcem świata? Dla mnie nie ma.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 1921
Typ – bark
Budowniczy – Werf Friedrich Krupp, Kiel
Port macierzysty – Murmańsk
Armator – Murmansk State Maritime Academy
Długość maksymalna – 121,6 m.
Szerokość – 14,6 m.
Zanurzenie – 6,5 m.
Powierzchnia ożaglowania – 4200 m2
Załoga – 250 osób
CUAUHTEMOC
Ten wspaniały żaglowiec jest przedstawicielem Meksyku. Jest jednym z żaglowców na których w tamtym rejonie świata szkoli się młodzież. „Cuauhtemoc” – w języku Indian zamieszkujących obszary Meksyku to spadający orzeł. Takie imię tez nosił ostatni władca Azteków, który wsławił się w bohaterskich walkach z hiszpańskimi najeźdźcami. Przepiękny galion na dziobie żaglowca przedstawia właśnie tegoż władcę Azteków. „Cuauhtemoc” stacjonuje w Vera Cruz na wschodnim wybrzeżu Meksyku, lub w Acapulco na Pacyfiku. Statek odbył już wiele dalekich rejsów, między innymi w 1990 roku okrążył świat, a w latach 1992-1993 Amerykę Południową. Bardzo często uczestniczy też we wszelkich zlotach Europejskich. Wcześniej tez gościł już w Polsce. Cały żaglowiec słynie z gali jaką potrafi stworzyć, i z popisów załogi, która staje w komplecie na rejach, co jest piękne i niewiarygodne.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 1982
Typ – bark
Budowniczy – Astilleros y Talleres Celaya S.A. Bilbao
Port macierzysty – Acapulco
Armator – Mexican Navy
Długość maxymalna – 90,5 m.
Szerokość – 12 m.
Zanurzenie – 5,4 m.
Powierzchnia ożaglowania – 2200 m2
Załoga – 260 osób.
LORD NELSON
Jednostka ta jest wyjątkowa. To pierwszy żaglowiec zaprojektowany z myślą o osobach niepełnosprawnych. Mogą one stanowić aż połowę, jego załogi. Żagle są obsługiwane automatycznie, a wózki inwalidzkie mogą być wciągnięte na reje przez specjalne windy. Osoby niewidome mogą sterować za pomocą kompasu akustycznego, a osoby niesłyszące budzą się na wachty dzięki specjalnym budzikom. To tylko kilka przykładów udogodnień, a jest ich wiele więcej. Osoby niepełnosprawne pracują na równi z osobami sprawnymi. Żaglowiec ma stałą, doświadczoną załogę i osoby, które płyną pierwszy raz nie muszą być obeznane ze sztuką żeglarską. Wszystkiego uczą się na pokładzie. Rejsy głównie odbywają się na Morzu Północnym i na Atlantyku. Przez pokład statku przewinęło się już wiele tysięcy osób w wieku od 15 do ponad 70 lat. Bark bardzo często bierze udział w regatach i zlotach, co pomaga w rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 1986
Typ – bark
Budowniczy – James Cook & Co Whoe/Wosper
Port macierzysty – Southampton
Armator – Jubilee Sailing Trust
Długość całkowita – 51, m.
Szerokość – 8,5 m.
Zanurzenie – 4,3 m.
Powierzchnia ożaglowania – 850 m2
Załoga – 52 osoby.
MIR
Udane konstrukcje jak Pogoria czy Dar Młodzieży przyniosły Stoczni Gdańskiej wiele zamówień na podobne jednostki. Pięć żaglowców nabył Związek Radziecki. Jednym z nich był właśnie Mir. Uważany jest on za najszybszy szkolny żaglowiec świata. Jest on morskim symbolem Sankt Petersburga. Bardzo często bierze udział w regatach i zlotach, i to z sukcesami. Na przykład w roku 1992 jako pierwszy przekroczył linię mety w transatlantyckich regatach Columbus ’92, prowadzących z Kadyksu do Nowego Jorku. Początkowo na żaglowcu szkolono tylko młodzież rosyjską, lecz uległo to zmianie i od 12 lat na jego pokładzie morskiego fachu uczą się także ludzie z zachodu.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 1987
Typ – fregata
Budowniczy – Stocznia Gdańska
Port macierzysty – Sankt Petersburg
Armator – Admiral Makarow State Maritime Academy
Długość całkowita – 110 m.
Szerokość – 14 m.
Zanurzenie – 6,4 m.
Powierzchnia ożaglowania – 2800-3000 m2.
Załoga max. 210 osób.
NADIEŻDA (NADEZHDA)
To piąta i najmłodsza fregata zbudowana w Stoczni Gdańskiej dla Związku Radzieckiego. (Trzy pływają pod banderą Rosji, a dwie pod banderą Ukrainy). Zbudowana na wzór Daru Młodzieży. Często bierze udział w zlotach i regatach (Defsails, Cutty Sark). Lata 2003-2004 to okres jej podróży dookoła świata(po drodze – Sri Lanka, Singapur, Europa, Wyspy Kanaryjskie, Rio de Janeiro, Cape Horn, Tahiti, Hong Kong). Zbudowano ją w roku 1991, więc jest to młoda jednostka, lecz odwiedziła juz wiele zakątków naszego globu. Statek ma piekną smukłą linię, w sumie nic dziwnego, bo wywodzi się od Daru Młodzieży:)Podobnie jak na innych rosyjskich żaglowcach, na pokładzie można kupić liczne pamiątki, obrazy, zdjęcia, lecz ceny nie są zachęcające.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 1991
Typ – Fregata
Budowniczy – Stocznia Gdańsk
Port Macierzysty – Władywostok
Długość całkowita – 109, m.
Szerokość – 14 m.
Maksymalne zanurzenie – 7,3 m.
Powierzchnia ożaglowania – 2768 m2.
Wysokość głównego masztu – 49,5 m.
Załoga : około 180 osób
PRINCE WILLIAM
Żaglowiec ten jest bardzo młody, został zwodowany w 2001 roku. Kontynuuje on tradycje szkolenia młodych ludzi pod żaglami, jak to czyniły wcześniej żaglowce „Malcolm Miller” czy „Sir Winston Churchill”. „Prince William” to największy bryg zbudowany w Anglii od 100 lat. Żegluje przede wszystkim miedzy portami brytyjskimi i europejskimi, zabierając na pokład grupy około 44 osobowe. Przedział wiekowy uczestników jest bardzo duży bo od 17 do 70 lat. Mimo że jest bardzo młody już brał udział w wielu imprezach. Ta wizyta w 2003 roku w Gdyni to jego pierwsza w naszym kraju.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 2001
Typ – bryg
Budowniczy – Appledore Ship Yard, North Devon
Port macierzysty – Portsmouth
Armator – Sail Training Association
Długość całkowita – 60,0 m.
Szerokość – 9,9 m.
Zanurzenie – 4,3 m.
Powierzchnia ożaglowania – 1162 m2.
Załoga – 64 osób.
STAD AMSTERDAM
Holendrom przyszło długo czekać na swój wielki żaglowiec który mógłby startować w klasie A – czyli w klasie największych żaglowców. fregatę wybudowano dopiero w 2000 roku. Stylizowana jest na XIX-wiecznego klipra. Żaglowiec zbudowany został w dużej mierze przez młodych bezrobotnych, za środki wyłożone przez samo miasto Amsterdam i organizację Randstad, która zajmuje się stymulowaniem wzrostu zatrudnienia. Żaglowiec jest użytkowany zgodnie zarówno przez sektor państwowy jak i prywatny. Oprócz tego że szkoli młodzież kochającą morze, to jest też dużą atrakcją Amsterdamu. Żegluje głównie po Morzu Północnym, lecz jak wiele podobnych do niego jednostek zimę z reguły spędza na Morzu Śródziemnym lub na Karaibach.
PODSTAWOWE DANE:
Rok budowy – 2000
Typ – fregata
Budowniczy – Damien Oranjewerf, Amsterdam
Port macierzysty – Amsterdam
Armator – Rederij Clipper
Długość całkowita – 76,0 m.
Szerokość – 10,5 m.
Zanurzenie – 4,8 m.
Powierzchnia ożaglowania – 2200 m2.
Załoga – 92 osoby.