Dar Młodzieży

·

SV „Dar Młodzieży” został przyjęty do morskiej służby by zastąpić Dar Pomorza który musiał już odejść na „emeryturę”. Statek został zbudowany w 1982 roku w Polsce, przez Stocznię Gdańską. Koszty budowy zostały pokryte częściowo ze składek społeczeństwa. Konstruktorem fregaty jest inż. Zygmunt Choreń. Żaglowiec jest jeszcze młodym statkiem, ale pomimo tego ma już na swoim koncie wiele rejsów, i morskich przygód np. udział w zlocie żaglowców w Japonii w 1983 roku, okrążenie świata w latach 1986/87 drogą wokół Hornu oraz Operacja Columbus w 1992 roku zorganizowana z okazji 500-lecia odkrycia Ameryki. W regatach Cutty Sark Dar wziął udział w 1982 roku, biorąc udział w wyścigu z Falmouth do Lizbony a następnie z Vigo do Southampton, w którym zwyciężył w klasie wielkich żaglowców rejowych. Od tego czasu Dar Młodzieży jest stałym uczestnikiem regat. Obok Daru Pomorza jest to druga perła naszej floty, jeden z najpiękniejszych żaglowców na świecie. Cały czas przemierza bezkresne wody oceanów z młodymi adeptami morskiego fachu na swym pokładzie.

SV Dar Młodzieży

W drodze powrotnej z Osaki ze zlotu żaglowców w roku 1983 Dar Młodzieży przeciął równik. Miało to miejsce w nocy z 15 na 16 grudnia 1983 roku, o godzinie 2:23 czasu lokalnego. Fakt ten zaowocował tradycyjnymi odwiedzinami statku przez samego Neptuna, króla wszech mórz i oceanów. Na pokładzie Daru śpiewano wtedy tak :

Więc Neptunie – królu nasz
racz rozchmurzyć swoją twarz,
skoro dziś ta nawa biała
w progi nasze zawitała,
Korab ich jest sławny w świecie,
płynie poprzedników szlakiem,
już trzeci w wielkiej sztafecie…
Toż to już pół wieku z hakiem,
gdy to był na equatorze
„Lwów” – kolebka ich najpierwsza.
Potem gościlim na dworze,
fregatę – tę co najbielsza…
Dziś wy tutaj – „Dar Młodzieży”!
Neptunusie ! – włos się jeży !
Ilu w kraju, gdzie Piast orze,
pcha się dzisiaj tu, na morze! …

 

Filmowy zapis pierwszej podróży żaglowca „Dar Młodzieży”, następcy słynnego „Daru Pomorza”.  Pierwszym kapitanem statku został Tadeusz Olechnowicz, który był ostatnim kapitanem „Daru Pomorza”. Pierwsza podróż statku trwała dwa miesiące. Fregata wzięła udział w regatach z Falmouth do Lizbony i z Vigo do Southampton. Następnie bezpiecznie powróciła do Gdyni.

W pierwszy rejs żaglowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza, biorąc kurs na Falmouth. Tam odbywał się start do regat Cutty Sark Tall Ships Race. Na pokładzie „Daru” było 150 kadetów i 50 osób stałej załogi. Starszym oficerem był Mirosław Łukawski natomiast starszym bosmanem – Tadeusz Popiel. Kierownikiem szkoleń ze strony WSM w Gdyni był kpt.  Leszek Wiktorowicz – późniejszy komendant „Daru”.

 

 

 

 

 

 

Rejs Niepodległości – historia trwającej 313 dni okołoziemskiej podróży polskiej fregaty – Daru Młodzieży.
Jednostka pokonała 38 000 mil morskich , odwiedziła 24 porty na 5 kontynentach, a w rejsie upamiętniającym odzyskanie przez Polskę niepodległości w roku 1918, udział wzięło przeszło 1000 młodych ambasadorów.

SV Dar Młodzieży

Podstawowe dane techniczne Daru Młodzieży:

typ: fregata
kraj: Polska
armator: Akademia Morska
port macierzysty: Gdynia
znak wywoławczy: SQLZ
rok budowy: 1982
budowniczy: Stocznia Gdańska (symbol budowy – B95/1)
główny konstruktor: Zygmunt Choreń
materiał konstrukcyjny: stal
pojemność rejestrowa:
brutto: 2 255,0 BRT (6 755,93 m³)
netto: 676,0 NRT (950,04 m³)
wyporność: 2 946 ton
nośność przy zanurzeniu 6,6 m: 701 ton
długość
po pokładzie: 94,2 m
z bukszprytem: 108,815 m
szerokość: 14 m
zanurzenie: 6,6 m
wysokość
maksymalna: 50,1 m
do pokładu głównego: 7,81 m
do pokładu górnego: 10,05 m
masztów (3): 49,5 m; 49,5 m; 46,5 m
powierzchnia żagli: 3 015 m²
liczba żagli: 26 w tym: 14 rejowych, 1 gaflowy, 11 żagli trójkątnych (wraz z lataczem)
silnik pomocniczy: 2 × 750 KM (2 × 552 kW), Cegielski-Sulzer, Diesel typu 8 AL 20/24 napędzają przez przekładnię wspólną śrubę
pędnik: pojedyncza śruba nastawna, ze specjalną nastawą do pływania pod żaglami
ster strumieniowy (dziobowy) (od 2009 roku)
osiągi:
pod żaglami:
największy dzienny przebieg: 264,7 Mm (średnia prędkość 11,29 węzłów)
największy przebieg na wachcie: 56,1 Mm (średnia prędkość 14,2 węzłów)
maksymalna prędkość chwilowa: 19,6 węzłów (2003 Morze Północne[potrzebny przypis])
prędkość na silniku:
maksymalna: 12 węzłów
ekonomiczna: 9 węzłów
załoga: 196 osób
stała: 32 + 4 wykładowców
praktykanci: 130 + 6 (13 kubryków po 10 miejsc w kojach oraz 6 dodatkowych w hamakach)
autonomiczność: 45 dni
prowiant dla 165 osób: 15 tygodni
paliwo do silnika głównego: 45 dni
woda pitna: 15 dni (urządzenie do odsalania może wyprodukować 18 ton słodkiej wody dziennie[22])
pojemności zbiorników:
paliwa: 230 ton
oleju smarowego: 6 ton
wody słodkiej: 316 ton
wody kotłowej: 8,9 ton

Dane techniczne oraz zdjęcia pochodzą z materiałów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni