Ten wspaniały żaglowiec jest namłodszą naszą morską perełką. Zbudowany został w latach 1990-1992 w Gdyńskiej stoczni „Dora”, na zlecenie Fundacji „Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami”. Pomysłodawcą organizacji był Kapitan Krzysztof Baranowski, a jego bliskim współpracownikiem oraz zastępcą Kapitan Ziemowit Barański. Wizja Kapitana Baranowskiego była ambitna i nowatorska – stworzyć żaglowiec dla „Szkół pod Żaglami”, który by był nowoczesny i przystosowany do prowadzenia lekcji. Projektantem „Chopina”, był Zygmunt Choreń. Pracował on razem z Krzysztofem Baranowskim. Załozyli oni, że statek musi być szybki, oryginalny, piękny. Żaglowiec zwodowano już w listopadzie 1990, a przez półtora roku trwały prace wykończeniowe. Fundacja otrzymywała wiele darów, od różnych firm, które popierały ideę „Szkoły pod Żaglami”. Takimi darami były np. silniki „Wola”, czy dzwon. 29 lutego 1992 odbyło się pierwsze uroczyste podniesienie bandery. Ze swoimi dwoma masztami urejonymi jest jednym z największych brygów na świecie (55,47 m). Posiada na każdym maszcie 6 rei, oraz rozwija bardzo duże prędkości – jest w stanie pływać pod żaglami nawet z szybkością 16 węzłów.
4 marca żaglowiec wyruszył w pierwszy rejs, oczywiście z 5 miesięczną „Szkołą pod Żaglami”. Kapitanem był Ziemowit Barański, a trasa prowadziła z Gdańska, przez fiordy norweskie, Kanał La Manche, Zatokę Biskajską do Portugalii i Hiszpanii.
Brał udział w regatach Columbus 1992, ostatecznie w klasyfikacji końcowej zajął wtedy 5 miejsce. popisał się znacznymi przebiegami dobowymi – około 260 mil morskich.
W roku 1996 niestety nastąpiła finansowa katastrofa i statek przeszedł pod panowanie Kredyt Banku. W końcu Kredyt Bank postanowił utworzyć Armatorski Dom Bankowy, który miał stać się armatorem brygu. W grudniu 1997 Kapitan Ziemowit Barański powrócił na statek i rozpoczął się gruntowny remont. Zmiana spowodowała też, że pływanie z młodzieżą w rejsach „Szkoły po Żaglami” miało przestać być podstawowym celem żaglowaca – miał się stać statkiem dochodowym.
Na szczęście nie do końca tak się stało, gdyż wyczarterowała go „Chrześcijańska Szkoła pod Żaglami”. We wrześniu 1998 roku odbył się rejs dookoła Ameryki Południowej z 30 uczniów liceum na pokładzie. Kapitanem był Ziemowit Barański. Horn został zdobyty w grudniu.Wyprawa zakończyła się sukcesem i Żaglowiec wrócił do Polski w czerwcu 1999 roku. Za rejs „Chrześcijańska Szkoła pod Żaglami” w latach 1998/99 Kapitan Ziemowit Barański zdobył nagrodę „Rejsu Roku”.
Pod koniec 2000 roku Kredyt Bank zdecydował się sprzedać statek. Nowym armatorem Żaglowca została Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie. Wysokość transakcji wyniosła 2.460.425,00 PLN. Osobą, która spowodowała zainteresowanie się przez Uczelnię nabyciem statku był sędzia Dariusz Czajka, Kanclerz EWSPA. Pod koniec lat 70-tych. był uczestnikiem jednego z eksperymentalnych rejsów prowadzonych przez Kapitana Krzysztofa Baranowskiego na „Zewie Morza”. Po zmianie właściciela bryg przezimował w Szczecinie, a na wiosnę 2001 r. pływał ze studentami EWSPA. Latem żaglowiec znów był dostępny dla turystów i młodzieży, chcących przeżyć przygodę i podnieść swoje kwalifikacje żeglarskie. Nowy armator zdecydował, że głównym celem brygu, musi być szkolenie młodzieży. „Chopin” wrócił do realizacji swojego pierwotnego zadania. Pod koniec września 2001 r. Fryderyk Chopin”, pod dowództwem Kapitana Ziemowita Barańskiego, wyruszył w pierwszą, po ponad dwóch latach przerwy, „Szkołę pod Żaglami”….
Dane żaglowca Fryderyk Chopin:
typ ożaglowania: bryg
budowniczy: Stocznia Dora, Gdańsk
główny projektant: Zygmunt Choreń
rok budowy: 1990 – 1992
wodowanie: listopad 1990
podniesienie bandery: 29 lutego 1992
armator: Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji (wcześniej Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami i Armatorski Dom Bankowy)
port macierzysty: Szczecin (do 1993 Gdańsk)
wymiary: długość całkowita – 55,5m; dł. kadłuba – 44,5m; dł. między pionami – 38,78m; szerokość – 8,5m; zanurzenie – 3,8m; wysokość masztów od KLW – 37m; wysokość boczna – 6,11m
pojemność: 306 BRT
wyporność: 400 ton
powierzchnia żagli: 1200 m2
silnik pomocniczy: silniki „Wola” typu 09.135R6TC – 2 x 293 KM (215 KW)
załoga: 56 osób w tym 8 osób załogi zawodowej (stałej)