Lista żaglowców biorących udział w regatach

Gdynia ponownie stała się na kilka dni światową stolicą żeglarstwa. W porcie zacumowało około 100 jednostek w tym największe i najpiękniejsze żaglowce na naszym globie(Sedov, Dar Młodzieży, Mir, Nadezhda, Cuauhtemoc, Alexander von Humboldt, Stad Amsterdam, Prince William, Lord Nelson i inne). Oto wykaz goszczących jednostek.

 

Nazwa żaglowca Kraj pochodzenia Klasa żaglowca Długość jednostki Ilość załogi Rok budowy
SEDOV Russia A 121,6 250 1921
MIR Russia A 110 247 1987
DAR MŁODZIEŻY Poland A 109,11 173 1982
NADEZHDA Russia A 108,6 165 1991
CUAUHTEMOC Mexico A 90,5 260 1982
STAD AMSTERDAM Netherlands A 76,2 92 2000
GROSSHERZOGIN ELISABETH Germany A 63,7 0 0
ALEXANDER VON HUMBOLDT Germany A 63 60 1906
PRINCE WILLIAM UK A 59,34 67 2001
ESTELLE Finland B 53,3 25 1922
LORD NELSON UK A 51,8 52 1986
ISKRA ORP Poland A 48,36 66 1982
POGORIA Poland A 47 55 1980
WINDROSE Cayman Islands B 46,02 25 2002
HELENA Finland B 37,05 28 1991
SEUTE DEERN II Germany B 36,2 0 1936
JOHANN SMlIDT Germany B 35,57 0 1974
JOANNA SATURNA Finland B 32,8 15 1903
CONSTANTIA Sweden CI 31,45 21 1908
DEODAR Sweden C 30,8 12 1911
KAPITAN GŁOWACKI Poland AII 30,18 0 0
ELLEN Sweden CI 30,17 26 1898
ASGARD II Ireland AII 30,02 22 1981
ZUVERSICHT Germany C 30 18 1905
WYWERN VON BREMEN Germany CI 29,72 10 1992
EXCELSIOR UK B 29,42 17 1921
VICTOR JARA Germany C 28,8 8 1917
ZENOBE GRAMME Belgium CII 28,35 0 1961
ORSA MAGGIORE Italy C 28,3 24 0
ANTWERP FLYER Belgium CII 27,3 20 0
ALBANUS Aland Islands CI 27 27 1988
SKIBLADNER II Denmark CI 25,92 19 1897
SAGITTA Denmark CII 25,6 9 1984
JENS KROGH Denmark CI 24,08 17 1899
JULIANNA USA CIII 23,73 10 1984
ANNE MARGARETHA Netherlands CII 23,3 17 2000
ANYA Finland CIII 23,1 12 1998
JOLIE BRISE UK CI 22,35 16 1913
TANTE FINE France CI 22,04 0 1961
HARTLEPOOL RENAISSANCE UK CII 21,95 16 1976
JAMES COOK UK CII 20,95 15 1986
VEGEWIND Germany CI 20,75 18 1992
RONA II UK CIII 20,57 23 1991
NORDEN Germany 0 20 0 1870
ESPRIT German CII 19,92 16 1995
THYRA Denmark CIII 19,51 13 1961
SVANEN Denmark CIII 19,51 13 1961
MORNING STAR OF REVELATION UK CI 18,9 8 1978
ANDROMEDA Denmark CII 18,16 12 1986
HENRIKA Finland CII 17,43 50 1990
OCEA VENTURE UK CIII 17,07 11 1979
SPANIEL Latvia CII 17,06 11 1979
DARK HORSE UK CII 17,05 13 1979
KAPER Germany CII 16,98 8 1964
SPARTA Latvia CII 16,61 12 1977
NAVIGATOR Finland CII 16,2 21 1947
FLORA Russia CIII 15,54 7 1979
WARS Poland CII 15,54 15 1980
HETMAN Poland CIII 15,48 10 1936
JOTUNHEIM Finland CIII 15,24 9 1976
AKELA Russia CII 15,24 0 0
MERISISSI III Finland CIII 15,12 0 1982
LUA DOS Spain CIII 14,97 0 0
MERKURY Poland CIII 14,94 10 1984
ORION (Poland) Poland CIII 14,94 10 1936
OCEAN SCOUT UK CII 14,94 11 1993
OFFSHORE SCOUT UK CII 14,93 0 0
RHEA Finland CIII 14,71 15 1981
FEELINGS Finland CIII 14,27 6 1977
JAGIELLONIA Poland CII 14,22 10 1976
FREEDOM Sweden CII 13,82 0 0
DAR PUCKA Poland CIII 13,72 9 1988
GWAREK Poland CII 13,68 16 1972
FARUREJ Poland CIII 13,64 0 0
VENTA Latvia CIII 13,63 12 1985
ANITA Latvia CIII 13,6 6 1991
BLACK DIAMOND OF DURHAM UK CII 13,45 0 0
BERG Poland CII 13,44 13 2003
NAUTICUS Poland CIII 13,41 10 1979
KNEZ Poland CIII 13,28 10 1981
DISCOVERY UK CII 13,26 12 2001
MERISUSI Finland CIII 13,05 11 1971
SNIADECKI Poland CIII 13 15 1990
VILLA MARE Finland CIII 12,8 8 1992
TOKKA-LOTTA Finland CIII 12,73 12 1989
WHERE NEXT Gibraltar CIII 12,5 6 2002
HALLAM UK CII 12,19 0 0
SARMATA II Poland CIII 11,56 7 1992
ANDROMEDA Poland CIII 10,62 7 1977
SEKSTANT Poland CIII 0 8 1992
RZESZOWIAK Poland CIII 0 12 2000
KATARINA Sweden CII 0 12 1981

Zasady podziału żaglowców na klasy:

KLASA A – to jednostki o ożaglowaniu rejowym i długości ponad 36,6 m, a także żaglowce o ożaglowaniu skośnym i długości ponad 48,8m.

KLASA A II – to żaglowce o ożaglowaniu rejowym i długości całkowitej ponad 36,6 m.

KLASA B – to są statki o ożaglowaniu skośnym i długości całkowitej od 30,5 m. do 48,8 m.

KLASA C – są to jednostki o ożaglowaniu skośnym i długości niżej 30,5 m., jednak o długości w linii wodnej nie krótszej niż 9,14 m. Jednostki tej klasy podzielono na 3 grupy : C I, C II, C III

KLASA C I – to jachty o ożaglowaniu gaflowym, nie używające spinakerów oraz jednostki o innych typach ożaglowania nie mieszczące się w klsach A, A II i B, zbudowane przed 1939 rokiem.

KLASA C II – to jednostki o ożaglowaniu bermudzkim nie używające w regatach spinakerów.

KLASA C III – to jachty stawiające w regatach spinakery.

 

Rodzaje osprzętu i ożaglowania:

KET – jeden maszt, jeden żagiel.

SLUP BERMUDZKI – jeden maszt, jeden żagiel przedni (fok) i grot bermudzki.

KUTER GAFLOWY – jeden maszt, dwa lub trzy żagle przednie (sztaksle) i grot gaflowy. Nad grotem jacht może mieć dodatkowy żagiel – topsel.

KECZ GAFLOWY – dwa maszty, z których pierwszy (grotmaszt) jest wyższy. Tylny (bezanmaszt) stoi przed nawisem rufowym. Ożaglowanie gaflowe. Na dziobie sa żagle trójkątne (sztaksle).

JOL – dwa maszty, z których przedni (grotmaszt) jest wyższy. Tylny maszt (bezanmaszt) stoi za nawisem rufowym. Ożaglowanie najczęściej ma charakter bermudzki. Na dziobie są żagle trójkątne (sztaksle).

KECZ BERMUDZKI – są na nim dwa maszty, z których przedni (fokmaszt) jest wyższy. Tylny maszt (bezanmaszt)stoi przed nawisem ryfowym. Ożaglowanie bermudzkie, a na dziobie są żagle trójkątne (sztaksle).

KUTER BERMUDZKI – ma on jeden maszt, dwa lub trzy żagle przednie (sztaksle) i grot bermudzki.

DWUMASZTOWY SZKUNER SZTAKSLOWY – ma on dwa maszty z których tylny (grotmaszt) jest wyższy lub równy pierwszemu(fokmaszt). Pomiędzy masztami i na dziobie sa żagle trójkątne(sztaksle).

SZKUNER REJOWY(UREJONY) – posiada dwa (lub więcej) maszty z żaglami gaflowymi. Na pierwszym jest jeden lub więcej dodatkowych żagli rejowych. Na dziobie są żagle trójkątne (sztaksle).

SLUP GAFLOWY – ma on jeden maszt, jeden żagiel przedni(fok) i grot gaflowy. Nad grotem jacht może mieć dodatkowy żagiel – topsel.

SZKUNER GAFLOWY – posiada dwa maszty , z których tylny(grotmaszt) jest wyższy lub równy pierwszemu(fokmasztowi). Ożaglowanie jest gaflowe.Na dziobie są żagle trójkątne – sztksle.

BRYGANTYNA – ma ona dwa maszty, ożaglowanie rejowe na pierwszym(fokmaszcie), z reguły gaflowe na drugim (grotmaszcie). Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.

TRZYMASZTOWY SZKUNER SZTAKSLOWY – ma on trzy maszty (fokmaszt, grotmaszt i bezanmaszt). Pomiędzy masztami i na dziobie są żagle trójkątne.

BRYG – ma on dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym. Z reguły na tylnym maszcie jest dodatkowo żagiel gaflowy. Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.

BARKENTYNA – ma trzy maszty, żagl rejowe na pierwszym z nich.Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.

FREGATA – ma trzy lub więcej masztów, ożaglowanie rejowe na wszystkich masztach, ortaz żagiel gaflowy na ostatnim z nich. Między masztami i na dziobie sa żagle trójkątne – sztaksle.

BARK – ma trzy lub więcej masztów. Żagle rejowe są na każdym maszcie oprócz ostatniego. Między masztami i na dziobie są żagle trójkątne – sztaksle.