W okresie II RP nastąpił dynamiczny rozwój floty morskiej, kultury marynistycznej. Sprawa morska stała się w ówczesnej Polsce priorytetem. Polskie szkolnictwo morskie oraz flota, mogły poszczycić się wspaniałą zawodową kadrą, która mimo bardzo ciężkich warunków organizacyjnych ciągle się powiększała. Wśród morskich znakomitości znanych na całym świecie wymienić należy Mamerta Stankiewicza, Konstantego „Macaja” Maciejewicza (Kapitana Kapitanów), K.O. Borchardta, Stanisława Kosko, Eustazego Borkowskiego Tadeusza Meissnera i wielu wielu innych.
Poniżej zamieściłem zbiór starych fotografii przedstawiających ojców polskiej bandery. Ci ludzie, niezwykle utalentowani, mężni, silni, szlachetni, ukształtowali kolejne pokolenia oficerów naszej floty, rozsławiając naszą banderę na cały świat. Są oni niedoścignionymi wzorami męskiej, szlachetnej postawy nie tylko na morzu, ale i w życiu na lądzie.
Zdjęcia pochodzą z następujących źródeł: Stanisław Kosko „Przez trzy oceany” K.O. Borchardt „Szaman morski”, „Znaczy kapitan” „Kolebka Nawigatorów”, „Krążownik spod Somosierry” Marek Koszur „Kapitan kapitanów” J.Meissner „Sześciu z Daru Pomorza”
Kapitan Maciejewicz jako honorowy członek drużyny harcerskiej przy PŻM.80-lecie kapitana Maciejewicza, spotkanie w PŻM.Kapitan Maciejewicz na Hawajach.Maciejewicz w Polskim Rejestrze Statków.Maciejewicz jako dyrektor Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni.K.O. Borchardt, S. Kosko i K. Maciejewicz. Zdjęcie z 1938 roku.Dar Pomorza pod pełnymi żaglami pod dowództwem Maciejewicza.Od lewej stoją: Jan Kuczyński, Jan Komorek, K.O. Borchardt(nie sposób go pomylić z kimś innym z racji niecodziennej atletycznej budowy) i Franciszek Stachyra. Jest także kot – maskotka załogi s.s. „Łódź”.Władysław Raczkiewicz, prezydent RP na emigracji, w dniu 21 czerwca 1941 roku w Glasgow na pokładzie m.s. Batory, dekoruje Krzyżem Walecznych za akcję na m.s. Chrobry. Od lewej stoją: kapitan Zygmunt Deyczakowski, I oficer Zygmunt Kuske, lekarz okrętowy Bazyli Abramowicz i K.O. Borchardt – I oficer pokładowy.Kapitan ż.w. Stanisław Kosko jako dyrektor Szkoły Morskiej udziela pracie wywiadu na pokładzie Daru Pomorza, podczas zlotu żaglowców w Sztokholmie w roku 1938. Kapitan Kosko należał do pierwszej grupy uczniów Szkoły Morskiej w Tczewie, która znalazła się na pokładzie barku szkolnego „Lwów”. Od tamtej chwili zdawał sobie sprawę, że otwarta została całkiem nowa karta dziejów Polski, na której swą historię zaczęła pisać właściwa myśl morska.Kapitan Zdenko Knoetgen. „Pan być pewien, że pan to zrobić jak najlepiej?”. Służba w Austriackiej Marynarce Wojennej, położyła trwałe piętno na polszczyźnie kapitana.Kapitan Mamert Stankiewicz. „Znaczy, każdy swe obowiązki musi wykonywać PORZĄDNIE. Ci, którzy nie wykonują ich jak mogą NAJLEPIEJ – to znaczy na ile ich stać duchowo i fizycznie – niszczą samych siebie”.Kapitan Eustazy Borkowski. „To co daje nam szczęście nie jest fikcją”. Z tą dewizą kapitan szedł skutecznie przez życie.Kapitan K.O. Borchardt w 1942 roku na wrzosowiskach Szkocji u stóp wzgórza Tinto.Kapitan Borchardt wraz z matką.Kapitan Borkowski – Szaman wraz ze swoimi „kochaaanymi oficerami”. Od lewej : III oficer Mikołaj Deppisz, I oficer Edward Sadowski, kapitan Borkowski, II oficer Wacław Zagrodzki i asystent pokładowy Jerzy Lewandowski.Uroczysty obchód 25-lecia strachu przed żoną.Kapitan Borkowski stale powtarzał „Boję się zawsze żony i czasami Pana Boga”.Kapitan Eustazy Borkowski w wigilijny wieczór. Podniesienie bandery na „Piłsudskim” przez Mamerta Stankiewicza.Kapitan Eustazy Borkowski ur. 12 III 1887 roku w Warszawie, zmarł 15 V 1960 roku w Hoboken w Nowym Jorku i został pochowany na cmentarzu w Hanover w stanie Nowy Jork.
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.