Kapitan Borchardt

S/Y Kapitan Borchardt

·

S/Y Kapitan Borchardt to najstarszy żaglowiec pływający pod polską banderą i jeden z niewielu zachowanych trzymasztowych szkunerów gaflowych na świecie.

Został zbudowany w 1918 roku w holenderskiej stoczni w Delfzijl jako „Nora”. Początkowo służył jako statek handlowy, transportując towary między portami Europy Północnej.

W ciągu swojej ponad stuletniej historii żaglowiec wielokrotnie zmieniał właścicieli i nazwy, co odzwierciedlało burzliwe dzieje Europy w XX wieku. Pod nazwami takimi jak „Harlingen”, „Vadder Gerrit”, „In Spe” czy „Vesta”, jednostka pełniła różnorodne funkcje — od transportu towarów, przez połowy ryb, aż po szkolenia żeglarskie.

Podczas II wojny światowej żaglowiec kontynuował działalność handlową, choć warunki były znacznie trudniejsze i bardziej niebezpieczne. Po wojnie, w obliczu rozwoju technologii i zmieniających się potrzeb rynku, statek został częściowo przebudowany, co pozwoliło mu dostosować się do nowych realiów żeglugi.


Do Polski sprowadzony po zakupie od szwedzkiego armatora przez firmę Skłodowscy Yachting, jako statek szkolny. Przez obecnego właściciela zakupiony 30 sierpnia 2011 roku, uroczystość nadania nazwy odbyła się 8 października 2011 r., jednostkę nazwano imieniem kpt. Karola Olgierda Borchardta. Matką chrzestną żaglowca została wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, w uroczystości wziął także udział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Nadanie żaglowcowi imienia „Kapitan Borchardt” było hołdem dla legendarnego kapitana, pisarza marynisty, wykładowcy i jego wkładu w rozwój polskiej żeglugi i edukacji morskiej. Po sprowadzeniu do Polski, jednostka przeszła gruntowną renowację, mającą na celu przywrócenie jej dawnej świetności. Prace obejmowały odrestaurowanie oryginalnych elementów konstrukcyjnych, modernizację wyposażenia nawigacyjnego oraz dostosowanie wnętrz do potrzeb załogi i pasażerów.

Stałą załogę stanowią: kapitan, bosman, mechanik i kuk. Żaglowiec może zabrać 41 osób załogi szkolnej lub 35 pasażerów, a na co dzień ma służyć jako statek wycieczkowy, rejs na nim jest niewątpliwie niesamowitym żeglarskim prezentem.

Kapitan Borchardt (2020 r.)
Kapitan Borchardt (2020 r.)

Dane techniczne:

Typ: szkuner trzymasztowy

Ilość kabin: 14

Ilość miejsc dla załogi szkolnej lub pasażerów: 35

Materiał: stal
Długość kadłuba: 33,84 m

Długość pokładu: 29,95 m

Szerokość: 7,02 m

Zanurzenie: 3,20 m

Wyporność: 173 tony

Żagle: 10 żagli o powierzchni 600 m2

Silnik: Caterpillar 3406B, 350 Hp

Generatory: dwa generatory o mocy 30 kVA każdy i jeden 60 kVA

Od 2011 żaglowiec S/Y Kapitan Borchardt służy jako statek szkoleniowy i turystyczny. Uczestniczy w licznych rejsach edukacyjnych, podczas których adepci żeglarstwa mogą zdobywać praktyczne umiejętności na morzu. „Kapitan Borchardt” bierze także udział w międzynarodowych zlotach i regatach żaglowców, takich jak The Tall Ships Races, reprezentując Polskę na arenie międzynarodowej.

Żaglowiec jest nie tylko symbolem polskiej tradycji morskiej, ale także żywym muzeum, które pozwala poczuć klimat dawnej żeglugi, poznać dawne instrumenty nawigacyjne. Dzięki staraniom załogi i armatora jednostka została pieczołowicie odrestaurowana, zachowując wiele oryginalnych elementów wyposażenia.

Od 06 sierpnia 2017 r. portem macierzystym jednostki został Szczecin, a uroczystość zmiany portu macierzystego nastąpiła w trakcie finału regat Tall Ship Races 2017 w Szczecinie.

„Kapitan Borchardt” przy nabrzeżu w Szczecinie (2023 r.)

„Kapitan Borchardt” przyczynia się do popularyzacji żeglarstwa w Polsce, oferując możliwość odbycia rejsów zarówno dla doświadczonych żeglarzy, jak i osób bez wcześniejszego doświadczenia na morzu. Jego działalność edukacyjna i kulturalna sprawia, że jest cenionym i rozpoznawalnym elementem morskiego krajobrazu Polski.